Generelle vilkår for forbrukere

 

1 GYLDIGHET
1.1 Disse generelle vilkårene, inkludert alle andre vilkår og dokumenter det refereres til (heretter kalt «vilkårene»), gjelder for alle avtaler og alle andre (juridiske) forhold mellom Lyreco Norge og forbrukere (alle naturlige personer som opptrer for formål som er utenfor deres virksomhet, forretningsdrift, yrke eller profesjon) bosatt i Norge (også kalt «kunde» i disse vilkårene) inngått via nettsted www.Lyreco.no (heretter kalt «nettsted»). Les disse vilkårene nøye før du bestiller produkter fra nettsted vårt.

1.2 Nettstedet vårt er kun beregnet for bruk av personer bosatt i Norge. Vilkårene gjelder derfor for salg og levering av produkter og tjenester innenfor Norge. Vi godtar ikke bestillinger til andre land enn Norge. 

1.3 Noen produkter eller tjenester på nettstedet vårt tilbys av tredjeparter, og ikke av oss. De generelle vilkårene for disse partene kan gjelde for slike produkter eller tjenester. Forsikre deg om at du er fornøyd med vilkårene i den aktuelle kontrakten.

2. KONTRAKTSPART, KUNDESERVICE
Kontraktpartneren for alle avtaler som inngås via nettsted, er følgende:
 
Lyreco Norge AS (heretter kalt: «Lyreco», «vi» eller «oss»),
Solheimveien 6-8, 1473 Lørenskog
Tlf.: 47 98 20 20
E-post: support.no@lyreco.com
Registreringsnr.: 916950381
MVA-nr.: NO916950381MVA

Du kan ta kontakt med kundeserviceavdelingen vår med spørsmål mandag-fredag 08:00-16:00 på telefonnummer 47 98 20 20 eller e-post: support.no@lyreco.com. I tilfelle vi ikke er i stand til å svare direkte på din hendvendelse, vil du motta en e-post i løpet av fem virkedager med svar på din hendvendelse.

3. TILBUD OG AVTALE
3.1 Ved å klikke på bestillingsknappen på nettstedet og etter at du har fullført betalingen på nettstedet, vil du motta en e-post som bekrefter at bestillingen er mottatt. Hvis produktene du har bestilt, ikke lenger er tilgjengelige, vil Lyreco informere deg om dette og avvise bestillingen. Hvis mulig kan vi tilby deg erstatningsvarer av en lignende type og kvalitet, som du må legge inn en ny bestilling på. En bekreftelse på bestilling sendes til e-postadressen.

3.2 Åpenbare feil som prissettings-, beregnings- eller skrivefeil i tilbud, kampanjer, foldere, brosjyrer, kataloger, bestillingsbekreftelser, fakturaer og andre skriftlige erklæringer fra oss er ikke bindene.

3.3 Hvis du har lagt inn en bestilling hos oss for levering til en Lyreco-butikk for henting, gjelder handelen mellom deg og Lyreco.no, og ikke mellom deg og Lyreco-butikken.

4. LEVERINGSKOSTNADER
I tillegg til kjøpskostnadene for de bestilte produktene kommer leveringskostnader. Denne er til en hver tid tydelig kommunisert på vårt nettsted.
Fordi produktene sendes fra distribusjonssenteret vårt, er det ikke mulig å avvise levering eller de tilhørende kostnadene hvis du ønsker å kjøpe et produkt fra oss. Leveringskostnadene vises på nettstedet og under betalingsprosessen.

5. PRISER OG BETALING
5.1 Gjeldende priser er produktprisene som vises på nettstedet. Alle priser er nettopriser (inkludert MVA) i norske kroner. Andre kostnader, for eksempel leveringskostnader, nevnes separat på nettstedet. Betalingen kan utføres med American Express, Visa, MasterCard, Klarna, Vipps eller faktura. Beløpet overføres fra kontoen din det øyeblikket Lyreco sender varer fra sitt lager. Bestillingen behandles etter at betalingen er mottatt.
 
5.2 Vær oppmerksom på at du må betale for produktene når du bestiller. Når du betaler med kredittkort eller bankkort, skjer betalingen via Adyen. 

6. LEVERING OG HENTING
6.1 Produktene leveres (av en transportør) til valgt adresse eller en Lyreco-butikk angitt av kunden. Hvis du bestiller flere produkter, kan ulike leveringstider gjelde.

6.2 Leveringstidene er mellom 08:00 og 16:00, og vi kan ikke angi et nøyaktig tidspunkt for når pakken vil bli levert. Dette inkluderer også bestillinger som blir levert til en Lyreco-butikk for henting av kunde. Ved forsendelse vil du motta en e-post med mer detaljerte forsendelses- og leveringsvilkår. Du vil motta én tekstmelding når pakken ankommer Brings terminal, og én tekstmelding når pakken er på vei. Hentes ikke pakken innen fristen angitt på hentemeldingen, vil varen bli sendt i retur til vårt lager i Norge. Vær oppmerksom på at vi ikke kan levere til postbokser.

6.3 Leveringsvilkårene starter den dagen kontrakten inngås som fastsatt i artikkel 3.1.

6.4 Vi forsøker å gi en beregnet leveringsdato når du legger inn en bestilling. Produktene leveres kun etter at kundens kontaktopplysninger er godkjent. Hvis opplysningene for eksempel ikke er i samsvar med artikkel 1.1 i vilkårene, kan Lyreco annullere kontrakten, og du får informasjon om dette per e-post eller i brev.
6.5 Hvis en artikkel er skadet eller mangler i bestillingen, må du ta kontakt med oss innen tre arbeidsdager etter levering eller etter at du har hentet artikkelen i butikken. Telefonnummeret er 47 98 20 20.

7. AVREGNING
Du vil bare ha rett til å avregne krav hvis kravene dine er godkjent av en domstol, forbrukermyndigheter (inkludert forbrukertvistutvalget) eller godtatt skriftlig av Lyreco.

8. OPPHEVELSE
Retten til å oppheve en betaling kan bare utøves hvis kravet eller motkravet ditt har opphav i samme kontrakt.

9. RETT TIL TILBAKEHOLDING
Produktene forblir våres inntil full betaling av alle utestående beløp er mottatt.

10. SKADER UNDER LEVERING
Hvis produktene leveres til deg med synlig transportskade, ber vi deg øyeblikkelig informere transportøren og ta kontakt med kundeserviceavdelingen vår (se artikkel 2 i vilkårene) så snart som mulig. Hvis du ikke gjør det, vil det ikke påvirke rettighetene dine (til eventuelle garantikrav), men det vil hjelpe oss med å levere en klage eller et krav til transportøren eller vedkommendes forsikringsselskap.

11. RETTIGHETER
Uten forbindelse til eventuelle unntak eller begrensninger som Lyreco Norge er berettiget til ifølge loven, har du alltid krav på de lovbestemte rettighetene dine til riktig utførelse av kontrakten, til å annullere kontrakten, og til betaling for skader eller kostnader. Med hensyn til eventuelle krav til betaling for skader eller kostnader gjelder artikkel 13 i disse vilkårene.

12. KLAGER
12.1 Du er alltid berettiget til de lovbestemte rettighetene om at det kjøpte produktet må samsvare med det som var avtalt mellom deg og oss. Hvis du har kjøpt produkter som ikke er produsert av oss, kan du være berettiget til (ytterligere) garanti (vilkår) fra den opprinnelige produsenten eller leverandøren våres.

12.2 I tilfelle du ønsker å reklamere på et produkt, må du informere oss om dette innen rimelig tid. Hvis ikke kan du miste retten til å reklamere.

12.3 Krav kan gjøres for material- eller produksjonsfeil eller andre feil iht. lovverket. Et gyldig krav gir rett til gratis reparasjon eller erstatning av produktene iht. loven. Hvis reparasjon eller erstatning ikke er mulig eller rimelig ut fra kostnadene, vil vi være berettiget til å kompensere kjøpsprisen på varen og hvis etablert ved lov, betale for kostnader eller skader.

12.4 Når du har meldt fra om defekten, må du la oss undersøke produktene. Kostnader for transport- og retur dekkes av Lyreco med mindre garantikravet blir avslått. I så fall skal kunden betale transportkostnadene.

12.5 Alle defekter på produktene som er et resultat av normal slitasje, feil bruk, eller andre eksterne årsaker som ansees som innenfor kundens kontroll dekkes ikke av oss, med mindre slik bruk er en naturlig del av bruken av produktene.

13. ANSVAR OG ERSTATNING
13.1 Lyreco' erstatningsansvar er begrenset i den utstrekningen det er tillatt ifølge lov.

13.2 Uavhengig av bestemmelsene i artikkel 13.1 eller noe annet i disse vilkårene, utelukker ingen av disse vilkårene eller begrenser på noen måte våres ansvar for dødsfall eller personskade forårsaket av vår uaktsomhet, for svindel eller uriktig informasjon, for eventuelle saker der det ville være ulovlig for Lyreco å utelukke, eller forsøke å ekskludere, sitt ansvar.

13.3 Hvis skader oppstår er kunden forpliktet til å begrense ytterligere eller andre skader, i den grad det er rimelig.

14. RETT TIL AVBESTILLING

Er du privatperson gjelder Angrefristlovens bestemmelser. Dersom du ønsker å oppheve kjøpet må du returnere varen du har mottatt  innen 14 dager, se Angreskjema. Dette skjema fulgte også på med ordrebekreftelsesmailen. Når du returnerner dine varer må angreskjema følge med forsendelsen. Fraktkostnaden for retur må du som kunde dekke selv. Produktene som returneres må være uskadd og i original emballasje. Legg alltid ved informasjon som gjør at vi kan finne ut at det er du som har sendt pakken. Om ønskelig kan du også returnere dine varer i ønsket Lyreco butikk, utenom våre butikker i Tromsø, Trondheim/Tiller og Tønsberg. 
Konsekvenser av avbestilling

Hvis du avbestiller denne kontrakten vil vi tilbakebetale alle betalinger mottatt fra deg, inkludert kostnader for levering (med unntak av ekstra kostnader som følge av ditt valg av en annen type levering enn den billigste typen standardlevering som tilbys av oss), uten unødvendig forsinkelse og ikke i noe tilfelle senere enn 14 dager etter den dagen vi er informert om avgjørelsen din om å avbestille denne kontrakten. Vi utfører slik tilbakebetaling med samme betalingsmåte som du brukte til den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet. I alle tilfeller vil du ikke pådra deg noen gebyrer som følge av slik tilbakebetaling.

 
Retur av varer
Hvis du velger å utøve din rett til å avbestille, må du sende tilbake varene eller levere dem til oss uten unødvendig forsinkelse og ikke i noe tilfelle senere enn 14 dager etter den dagen du informerte oss om at du opphever ditt kjøp. Du må dekke de direkte kostnadene for å returnere varene. Vi kan bare etter forhåndsavtale gå med på å hente produktene (gratis), for eksempel produkter som ikke kan returneres med normal post på grunn av størrelsen.

Ansvar og garanti
Du er bare erstatningsansvarlig for eventuell reduksjon av verdien på varene som følge av håndtering utover det som er nødvendig for å fastslå typen, egenskapene og funksjonen til varene.
Vær oppmerksom på at du har en juridisk garanti for at alle produkter som er kjøpt fra oss via nettstedet vårt, vil være av tilfredsstillende kvalitet og rimelig egnet for alle formål som produkter av slik type vanligvis leveres for.

 

 
15. ARKIVERING
Innholdet i kontrakten arkiveres av oss. Når bestillingen er fullført, er det ingen mulighet til å få en kopi av kontrakten via nettstedet, men du kan få dette ved å kontakte oss direkte. Vi oppfordrer deg til å skrive ut eller lagre kontrakten.

16. SPRÅK
Det aktuelle språket for kontrakter med oss under disse vilkårene er norsk.

17. PERSONVERN
Under bruk av nettstedet, eller når du legger inn en bestilling eller under utførelsen av en kontrakt, kan Lyreco bruke de personlige opplysningene dine. Hvis du vil ha mer informasjon om bruk av personlige opplysninger, kan du klikke på følgende kobling Personvern.

18. REKLAME VIA E-POST
Når du registrerer deg på nettstedet vårt, kan du velge å motta reklame via e-post. Du kan når som helst deaktivere reklame via e-post ved å klikke på koblingen for å stoppe abonnementet nederst i alle markedsførings-e-poster eller ved å oppdatere e-post-preferansene dine når du logger deg på kontoen. Det kan ta opptil sju dager før endringen trer i kraft. Deretter vil du ikke motta reklame via e-post før du endrer e-post-preferansene igjen.

19. LOVVERK OG JURISDIKSJON
19.1 Kontrakten og disse vilkårene styres av lovverket i Norge. Gyldigheten til Wien-traktaten om kontrakter for salg av varer (CISG) fra 1980 er uttrykkelig utelukket.
19.2 Rettstvister eller krav som oppstår som følge av, eller i forbindelse med, slike kontrakter eller deres inngåelse (inkludert ikke-kontraktsmessige rettstvister eller krav), skal være underlagt den ikke-eksklusive jurisdiksjonen til domstolene i Norge.




 Angreskjema